Nasze sposoby na zmęczenie

udostępnij:

Wyczerpanie, brak sił, energii, czy nawet chęci do działania, senność, trudności ze skupieniem uwagi - objawy przemęczenia zdarzają się wszystkim od czasu do czasu. Niekiedy jednak zmęczenie przybiera charakter chroniczny i może być przejawem poważnej choroby. Jak radzić sobie z przejściowym zmęczeniem, kiedy udać się do lekarza oraz jakie preparaty pomagają na zmęczenie i brak energii?

O czym świadczy zmęczenie?

Zmęczenie samo w sobie nie jest chorobą, a objawem. Często odczucia znużenia czy senności w ciągu dnia są po prostu sygnałem od organizmu, by odpocząć i się wyspać. Okresy przejściowego wyczerpania zdarzają się każdemu i zazwyczaj jest ku temu jakiś powód, który warto zidentyfikować i spróbować mu zaradzić.

Stany przemęczenia obniżają jakość życia, powodują trudności w funkcjonowaniu i skupieniu uwagi, a więc przyswajaniu nowych informacji. Wiążą się też z ryzykiem wypadków komunikacyjnych czy pomyłek przy pracy.

Jak pozbyć się zmęczenia?

1. Spróbuj się zrelaksować

Nadmierny stres, związany z pracą lub też inną odpowiedzialnością, jest bardzo częstym powodem przemęczenia. Natłok obowiązków czy decyzji do podjęcia, perfekcjonizm, odkładanie spraw na później, wiążą się ze zmęczeniem psychicznym. Jest to kompleksowy problem, gdyż nie tylko stres sam w sobie powoduje wyczerpanie, ale również zaburza równowagę w innych sferach życia (sen, odżywianie, poziom aktywności fizycznej), co jeszcze bardziej zwiększa poziom zmęczenia.

W takich sytuacjach kluczowe znaczenie ma redukcja stresu i odpoczynek. Nie zawsze łatwo jest po prostu zmienić stresującą pracę czy zredukować nadmiar obowiązków. Warto jednak zadbać o swoje zdrowie i znaleźć czas na relaks.

2. Zadbaj o dobry sen

Niewystarczająca ilość snu lub nieregularny sen to jedna z najbardziej typowych przyczyn odczuwania zmęczenia w ciągu dnia. Pewne zmiany stylu życia mogą pomóc w poprawieniu jego jakości. Istotne jest, by chodzić spać i wstawać o stałych porach.

Zapotrzebowanie na sen jest sprawą indywidualną (w zależności od wieku czy poziomu aktywności), jednak większość dorosłych osób potrzebuje przynajmniej 7 godzin na dobę, by zdrowo funkcjonować. Znalezienie czasu na sen powinno być więc sprawą priorytetową.

Ważne jest także zadbanie o prawidłową higienę snu. Pomaga tu:

  • odpowiednie wyciszenie,
  • przewietrzenie pomieszczenia - optymalna temperatura pomieszczenia, w którym śpimy powinna wynosić ok. 20°C,
  • wyłączenie ekranów telefonu i komputera przynajmniej na pół godziny przed snem,
  • unikanie wykonywania pracy przed komputerem w sypialni czy w łóżku.

3. Popraw nawyki żywieniowe

Odpowiednie odżywienie organizmu jest bardzo ważne, by mieć energię do działania. Do uczucia zmęczenia i braku energii przyczyniać się mogą, np.

Na zmęczenie może pomóc więc poprawa nawyków żywieniowych, np.

  • regularne posiłki przyjmowane o stałych porach dnia,
  • zbilansowana i urozmaicona dieta bogata w owoce, warzywa i tłuste ryby morskie,
  • umiar w ilości spożywanego jedzenia,
  • odpowiednie nawodnienie,
  • uzupełnienie diety w brakujące składniki odżywcze przy pomocy suplementów z apteki - pomocny może tutaj okazać się nasz artykuł Czy trzeba suplementować witaminy i minerały?.

Duże i przewlekłe niedobory, np. w przypadku anemii, wymagają leczenia, dlatego, aby organizm miał odpowiednie "zaplecze" do właściwego funkcjonowania, warto przynajmniej raz na pół roku, wykonywać badania diagnostyczne, takie jak:

  • morfologia krwi,
  • poziom żelaza i ferrytyny,
  • stężenie witaminy D3,
  • poziom glukozy na czczo,
  • poziom hormonu tarczycy -TSH,
  • lipidogram - cholesterol całkowity, trójglicerydy, lipoproteiny HDL i LDL,
  • badanie ogólne moczu.

Skierowanie na badania może wypisać lekarz, np. lekarz rodzinny, endokrynolog, kardiolog. Można je wykonać także na własną rękę, odpłatnie, bez skierowania w dowolnym punkcie pobrań. Badania takie należy zrobić na czczo, a próbkę moczu pobrać rano, po przebudzeniu się.

4. Zwiększ aktywność fizyczną

Ćwiczenia pomagają dotlenić organizm - oczywiście pod warunkiem, że są wykonywane z umiarem.

W stanach stresu i zmęczenia dochodzi w niektórych przypadkach do błędnego koła - znużenie zmniejsza chęć do aktywności fizycznej, a jej brak z kolei zwiększa zmęczenie. Ma to, np. miejsce w przypadku depresji sezonowej najczęściej w okresie jesienno-zimowym, w związku z brakiem energii i ekspozycji na słońce. Warto spróbować wyrwać się z tego cyklu. Oczywiście, nie dotyczy to sytuacji, gdy mamy do czynienia ze zmęczeniem fizycznym wynikającym chociażby z nadmiernych treningów, np. związanych z odchudzaniem lub ciężką pracą fizyczną.

5. Unikaj używek

Alkohol wpływa negatywnie m.in. na jakość snu. Palenie papierosów wiąże się z niedotlenieniem czy kumulacją toksyn w organizmie. Spożywanie dużych ilości kawy, mimo iż tymczasowo dodaje energii, prowadzić może do problemów ze snem i przewlekłego przemęczenia.

6. Zadbaj o siebie po chorobie

Zmęczenie jest często pierwszym symptomem przeziębienia i grypy. Czasami utrzymuje się ono również przez pewien czas po chorobie, gdy inne objawy już ustaną. Dlatego - zarówno w trakcie i po przejściu infekcji - ważny jest odpoczynek oraz zadbanie o odżywienie i nawodnienie organizmu - nawet, gdy nie mamy apetytu.

7. Znajdź czas na odpoczynek w ciąży

Zmęczenia w ciąży doświadcza większość kobiet, w szczególności w I trymestrze. Jest to spowodowane zmianami hormonalnymi zachodzącymi w organizmie. O ile objawy te często przechodzą w II trymestrze, powrócić mogą w trymestrze III, w związku ze wzrostem dziecka (a więc większym obciążeniem), czy trudnościami ze snem.

Ważne jest, by w ciąży znaleźć czas na odpoczynek, m.in.:

  • odpoczywać w pozycji z nogami do góry, co poprawia krążenie,
  • redukować ilość obowiązków,
  • dbać o nawodnienie organizmu,
  • nie pić dużych ilości płynów przed snem, by nie musieć często wstawać do toalety,
  • dbać o aktywność fizyczną, np. codziennie spacerować - możesz to robić krócej, a częściej.

Aby zapobiec zmęczeniu w ciąży, pamiętaj także o dostarczaniu sobie i dziecku każdego dnia odpowiedniej dawki witamin - przeczytasz o tym w opracowaniu Witaminy i suplementy dla kobiet w ciąży.

Preparaty na zmęczenie i brak energii

W aptekach bez recepty kupić można produkty, które wspierają organizm w stanach wycieńczenia i zmęczenia. Zawierają one najczęściej:

1. Wyciągi z korzenia żeń-szenia

Składnik ten stosowany jest tradycyjnie w celu utrzymania energii i witalności oraz wspomagania pamięci i koncentracji.

Suplementy z apteki zawierać mogą:

2. Kofeinę lub zawierające ją wyciągi roślinne - z guarany, np. Olimp Guaranax lub ostrokrzewu paragwajskiego, np. Vigor Up.

W przypadku preparatów z kofeiną warto jednak zachować umiar - przede wszystkim przestrzegać podanego na opakowaniu dawkowania i nie zażywać tych produktów na wieczór.

3. Ashwagandhę, czyli witanię ospałą

Jest to roślina zmniejszająca zaburzenia organizmu wywołane stresem. Należy ona do adaptogenów, czyli związków, które wychwytują zaburzenia pracy organizmu związane ze stresem i je zwalczają, np. Naturell Ashwagandha, Pure Herbs Ashwagandha premium, Solgar Ashwagandha, Tonaxinum Forte Na Dzień, Perceptin.

4. L-tryptofan.

Aminokwas ulegający w organizmie przemianie w serotoninę - hormon szczęścia, np. Depresanum, Doppelherz Aktiv Na uspokojenie Forte, Szafraceum.

Należy pamiętać, aby nie łączyć produktów z L-tryptofanem oraz Ashwagandhy z lekami na depresję wpływającymi na poziom serotoniny w mózgu, np. selektywnymi inhibitorami wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI), gdyż taka "mieszanka" może za bardzo podwyższać poziom serotoniny w mózgu, wywołując zespół serotoninowy, którego objawami są, m.in.: dreszcze, gorączka czy ból głowy.

5. Różeniec górski.

Wyciąg z kłącza różeńca wspomaga walkę ze stresem oraz poprawia pamięć i koncentrację, np. Arktyczny korzeń Alter Medica, Solgar rhodiola, Perceptin.

Jakie choroby mogą być przyczyną przewlekłego zmęczenia?

Jakie leki powodują senność i zmęczenie?

Czasami zmęczenie jest działaniem niepożądanym związanym z przyjmowaniem leków. Do preparatów mogących powodować odczucie znużenie czy senność należą, między innymi, leki

Zmęczenie pojawić się może również po zmianie dawki leku (np. na nadciśnienie) czy przerwaniu stosowania jakiegoś leku (np. kortykosteroidy, leki przeciwdepresyjne).

W sytuacjach, gdy zażywanie danego preparatu jest konieczne, a skutki uboczne są uciążliwe i utrudniają funkcjonowanie, najlepiej zgłosić się do lekarza, który może podjąć decyzję o zmianie leku lub jego dawkowania, czy też sposobie przyjmowania np. zażywanie leku na noc, by zmęczenie było mniej odczuwalne. Warto również pamiętać o możliwości rozmowy z farmaceutą oraz zgłaszania działań niepożądanych.

Kiedy iść do lekarza ze zmęczeniem?

W związku z tym, że zmęczenie może być objawem wielu chorób - gdy utrzymuje się od kilku tygodni, nie pomagają modyfikacje w stylu życia, niemożliwe jest codzienne funkcjonowanie - należy udać się do lekarza. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy objawy znużenia połączone są z innymi symptomami, jak np.

  • duszności i problemy z oddychaniem,
  • zmiany rytmu serca (nieregularne lub szybkie bicie serca),
  • bóle głowy, brzucha, pleców, okolicy lędźwiowej czy klatki piersiowej,
  • zaburzenia apetytu,
  • apatia.

ostatnia zmiana: 24.09.2021 12:59:01

Dokładamy wszelkich starań, aby nasz artykuł jak najlepiej oddawał dostępne informacje, ale nie można go traktować jako konsultacji farmaceutycznej. Przed zażyciem leku należy przeczytać ulotkę, a w przypadku pytań skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Wszystkie podane w artykule nazwy produktów są przykładowe i nie stanowią żadnej formy reklamy. Wszystkie prawa autorskie do artykułu są zastrzeżone przez GdziePoLek sp. z o.o.

sortowanie:
domyślnie
filtrowanie:
wszystkie

Pytania i opinie

* pole wymagane

Możesz przeciągnąć tu plik zdjęcia.

* pole wymagane

Twój adres IP i wybrana lokalizacja zostaną zapisane. 

Ciasteczka

Nasza aplikacja korzysta z plików cookies ("ciasteczka") dla celów technicznych (np. logowanie) i dla statystyk oraz analizy UX (Google Analytics, Hotjar). Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w regulaminie. Preferencje co do obsługi cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.