W czasie użytkowania systemu tydzień przed końcem ginoring pękło czy mogę złożyć reklamacji i jak to zrobić
* pole wymagane
* pole wymagane
Olga Sierpniowska Farmaceutka, Redaktorka
4 lata temu
Według mojej najlepszej wiedzy w każdym przypadku klient, konsument czy też pacjent może złożyć reklamację, jeśli z jakiegoś powodu uważa, że towar, produkt czy wyrób jest niepełnowartościowy.
Obowiązują w tym zakresie przepisy o ochronie konsumentów:
https://www.uokik.gov.pl
Także leki czy wyroby medyczne jako towar mogą podlegać reklamacji. Najbardziej oczywistym i łatwym do oceny przykładem takiej sytuacji jest przypadek w którym pacjent zakupił niedziałający rozpylacz, cieknący syrop lub pokruszone tabletki. Uważa się wówczas, że lek ma wadę jakościową i jest to jeden z nielicznych wyjątków, kiedy można go zwrócić do apteki: https://www.gdziepolek.pl/tematy/kiedy-lek-mozna-zwrocic-do-apteki W pozostałych przypadkach ocena "wady" nie będzie jednak tak prosta i jednoznaczna, a prawo konsumenta do reklamacji nie oznacza, że w każdym przypadku będzie ona uznana za zasadną i rozpatrzona pozytywnie w znaczeniu zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru.
W związku z tym, że w momencie zakupu Ginoring nie był wadliwy (w aptece otrzymała Pani produkt pełnowartościowy i stosowała go Pani przez dwa tygodnie), w mojej ocenie najwłaściwsze będzie zwrócenie się bezpośrednio do podmiotu odpowiedzialnego. Zgodnie z informacją dołączoną do Ginoring jest to firma Exeltis Poland Sp. z o.o., ul. Szamocka 8, 01-748 Warszawa: https://exeltis.pl
Trudno mi ocenić, w jaki sposób taka reklamacja może zostać potraktowana. Proszę zwrócić uwagę, że ulotka dołączona do systemu Ginoring informuje, iż uszkodzenie krążka jest możliwe (niezbyt często) i instruuje, jak w takim przypadku należy postąpić: "Niezbyt często Ginoring może ulec uszkodzeniu. Jeśli pacjentka zauważy, że Ginoring jest uszkodzony, powinna usunąć go i jak najszybciej założyć nowy. Przez następne 7 dni należy stosować dodatkową metodę antykoncepcji (np. prezerwatywę). Jeśli miał miejsce stosunek, zanim pacjentka zauważyła uszkodzenie systemu, należy skontaktować się z lekarzem." Wydaje się zatem, że pacjentka, która przed zastosowaniem leku powinna zapoznać się z ulotką, aplikując system niejako godzi się zarówno na możliwość wystąpienia ewentualnych działań niepożądanych, jak i innych opisanych w ulotce zdarzeń, takich jak na przykład pęknięcie krążka. Trudne może być także dochodzenie ewentualnych roszczeń ze względu na kwestie dowodowe (np. udokumentowanie, że nie doszło do rozerwania mechanicznego w trakcie użytkowania).
Zastanawiam się także, na ile opisana przez Panią sytuacja może zostać zakwalifikowana jako działanie niepożądane: https://www.gdziepolek.pl/tematy/jak-i-dlaczego-zglaszac-dzialania-niepozadane Niewątpliwie z punktu widzenia wytwórcy i podmiotu odpowiedzialnego informacje od pacjentek dotyczące sytuacji takich jak pęknięcie krążka mogą być ważne w celu chociażby dokonania weryfikacji wytrzymałości mechanicznej produktu. Patrząc na to od tej strony zgłoszenie incydentu (niezależnie od ewentualnej reklamacji, której cel jest przecież inny) wydaje się zasadne.
Jeśli zdecyduje się Pani zgłosić sytuację, proponuję zachować i zabezpieczyć zarówno pęknięty krążek, opakowanie po nim (zawiera ważne informacje), jak i paragon z apteki.
Załączam nasze materiały na temat antykoncepcji, być może okażą się interesujące: https://www.gdziepolek.pl/tematy/antykoncepcja https://www.gdziepolek.pl/tematy/antykoncepcja-hormonalna https://www.gdziepolek.pl/tematy/jak-prawidlowo-stosowac-antykoncepcje https://www.gdziepolek.pl/tematy/jakie-leki-oslabiaja-skutecznosc-antykoncepcji
Dodaj produkty do koszyka, aby zobaczyć, w których aptekach kupisz je najtaniej - z odbiorem lub dostawą 👇