Jakie środki powodują chudnięcie?

Odchudzanie to od wielu lat temat, który nie wychodzi z mody. W dobie Instagrama, modelingu i fitnessu, idealna sylwetka jest marzeniem prawie każdego. Niestety, nie każdy jest świadomy tego, jak w zdrowy i bezpieczny sposób osiągnąć upragniony wygląd. Wiele osób szuka ratunku wśród powszechnie dostępnych środków wspomagających utratę masy. Jeśli zdecydujesz się na odchudzanie, dowiedz się, jak zrobić to zdrowo i efektywnie.

Odchudzanie – na czym polega?

Odchudzanie to przede wszystkim długotrwały proces polegający na redukcji masy ciała poprzez dostarczanie organizmowi mniejszej liczby kalorii, niż potrzebuje. Wówczas aktywuje on procesy, które wykorzystują energię zgromadzoną w jego zapasach, czyli głównie w tkance tłuszczowej. Należy mieć świadomość, że gwałtowne odchudzanie może powodować utratę beztłuszczowej masy ciała, m.in. masy mięśniowej, zaburzenia przemiany materii, a w konsekwencji tzw. efekt jo-jo. Kluczowym elementem bezpiecznego i efektywnego odchudzania jest zmiana stylu życia polegająca na odpowiedniej diecie oraz aktywności fizycznej. Można również wspomagać się odpowiednimi suplementami diety.

Substancje wspomagające odchudzanie

Na rynku istnieje wiele substancji, które mają na celu wspomaganie procesu odchudzania. Wśród nich wyróżnia się: L-karnitynę (np. Olimp L-karnityna plus), chrom (np. Chrom Activ), błonnik (np. Colon C), ocet jabłkowy (np. Cidrex Plus), forskolinę (np. PharmoVit Forskolina) czy kwas hydroksyoctowy (np. Solgar HCA). Czy faktycznie spełniają one swoją funkcję?

  • L-karnityna odpowiada m.in. za transport długołańcuchowych kwasów tłuszczowych do mitochondriów, w których są przekształcane w energię potrzebną organizmowi. Poprzez wzmaganie wykorzystania tych kwasów zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Dodatkowo L-karnityna ma wpływ na utrzymanie prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi.
  • Chrom bierze udział w metabolizmie glukozy, ponieważ wchodzi w skład czynnika tolerancji glukozy GTF (Glucose Tolerance Factor). GTF jest wyznacznikiem podwyższonego stężenia cukru we krwi. Uwrażliwia on tkanki na insulinę, a tym samym wpływa na wykorzystanie glukozy w organizmie. W efekcie może dojść do zmniejszenia apetytu, zwłaszcza na słodycze.
  • Błonnik nie jest trawiony ani wchłaniany w przewodzie pokarmowym, a jedynie pęcznieje pod wpływem wody dając uczucie sytości.
  • Ocet jabłkowy zawiera w swoim składzie kwas chlorogenowy. Związek ten prawdopodobnie odpowiada za blokowanie wykorzystywania glukozy jako źródła energii, a zatem organizm musi sięgać po swoje rezerwy, czyli tkankę tłuszczową.
  • Forskolina znajdująca się w pokrzywie indyjskiej, znalazła swoje zastosowanie we wspomaganiu odchudzania jako substancja wpływająca na lipazy, czyli enzymy związane z metabolizmem tłuszczów. Umożliwia zatem spalanie wolnych kwasów tłuszczowych i pozyskiwanie z nich energii. Nie udowodniono jednak do tej pory, aby substancja wpływała na utratę masy ciała.
  • Kwas hydroksyoctowy odgrywa istotną rolę w mitochondrium. Zachodzą w nich ważne procesy metaboliczne, m.in. cykl Krebsa, w którym HCA włącza się w miejsce kwasu cytrynowego modyfikując tym samym przemiany kwasów tłuszczowych. Wpływa również na termogenezę i zmniejsza apetyt.

Zioła wspomagające odchudzanie

Oprócz syntetycznych substancji wspomagających odchudzanie, pacjenci często pytają o produkty typowo ziołowe. Należą do nich np. owoc ostropestu plamistego (np. Ostropest plamisty Oleofarm), siemie lniane (np. Siemie lniane złociste), kłącze imbiru (np. Solgar Imbir lekarski), liść morwy białej (np. Zielnik apteczny morwa biała fix), liść pokrzywy (np. Solgar pokrzywa) i liść Moringa (np. Moringa Oleifera).

  • Spożywanie owoców ostropestu plamistego wspomaga trawienie pokarmu i funkcjonowanie wątroby. Dodatkowo wykazuje działanie moczopędne, dzięki czemu ułatwia pozbywanie się z organizmu nadmiaru wody oraz toksyn. Nadmiar wody w organizmie często jest przyczyną zwiększonej masy ciała.
  • Siemie lniane posiada w swoim składzie błonnik, o którego właściwościach wspomniałam wyżej. Dodatkowo zawarte w siemieniu lnianym żelazo, cynk i magnez przyspieszają regenerację organizmu po wysiłku fizycznym i zwiększają jego wydolność.
  • Napar z imbiru zwiększa termogenezę, czyli podwyższa temperaturę ciała, co w konsekwencji prowadzi do nasilenia spalania tkanki tłuszczowej. Ponadto imbir posiada właściwości antyoksydacyjne, czyli pomaga usuwać z organizmu wolne rodniki odpowiedzialne za procesy starzeniowe komórek.
  • W kwestii wspomagania odchudzania ciekawe właściwości wykazuje liść morwy białej. Blokuje enzymy odpowiedzialne za rozkład cukrów złożonych do cukrów prostych (glukozy) wchłanianych przez organizm. Ograniczona ilość glukozy zmusza organizm do wykorzystania tkanki tłuszczowej w celu uzyskania energii.
  • Z kolei liść pokrzywy działa moczopędnie, a co za tym idzie - ułatwia pozbycie się nadmiaru wody z organizmu.
  • Ostatnim z wymienionych ziół jest liść Moringa. Nie udowodniono do tej pory, w jaki sposób wpływa on na proces odchudzania u ludzi, jednak dzięki zawartości błonnika oraz kwasu chlorogenowego zdecydowanie może ten proces wspomagać.

Środki ostrożności podczas kuracji odchudzającej

Przed podjęciem decyzji o odchudzaniu pamiętaj, aby robić to z głową. Sprawdź artykuły „Fakty i mity o odchudzaniu” oraz „Otyłość i nadwaga”, w których pozyskasz dodatkowe informacje na temat redukcji masy ciała i walki z nadwagą. Zanim przyjmiesz jakikolwiek „wspomagacz” utraty masy ciała, przeczytaj o jego właściwościach. W Internecie można bowiem znaleźć wiele „polecanych” specyfików, ale niestety nie wszystkie z nich są bezpieczne. Swego czasu popularne były tabletki z jajami tasiemca, których przyjęcie mogło zakończyć się tragicznie dla niejednej osoby. Niektóre preparaty podnosiły temperaturę ciała do zagrażającej życiu wysokości. Nabywaj zatem preparaty w sprawdzonych miejscach. Pamiętaj, że w aptece farmaceuta może udzielić Ci porady odnośnie preparatów na odchudzanie.

Dieta + aktywność fizyczna + odpowiednia suplementacja = efekt

Niestety, nie ma preparatu, po którego przyjęciu osiągnie się wymarzoną sylwetkę bez diety i aktywności fizycznej. Tylko kompleksowe działanie i zmiana stylu życia pomoże bezpiecznie i efektywnie zrzucić zbędne kilogramy. Warto udać się na konsultację do dietetyka, który ustali indywidualną dietę.

Polub nasz profil na Facebooku:


redaktor: Agnieszka Soroko, mgr farm.
ostatnia zmiana: 10.11.2020 16:58:37

Dokładamy wszelkich starań, aby nasz artykuł jak najlepiej oddawał dostępne informacje, ale nie można go traktować jako konsultacji farmaceutycznej. Przed zażyciem leku należy przeczytać ulotkę, a w przypadku pytań skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Wszystkie podane w artykule nazwy produktów są przykładowe i nie stanowią żadnej formy reklamy. Wszystkie prawa autorskie do artykułu są zastrzeżone przez GdziePoLek sp. z o.o.

Skonsultuj się z lekarzem on-line

Potrzebujesz recepty? Odczuwasz niepokojące objawy? Teraz możesz odbyć konsultację z lekarzem nie wychodząc z domu.

Umów telekonsultację

Najnowsze pytania

Na Twoje pytania w temacie jakie środki powodują chudnięcie? odpowiadają nasi farmaceuci, lekarze i inni eksperci.

Twój adres IP i wybrana lokalizacja zostaną zapisane. Polityka Prywatności.

Produkty

Poniżej produkty przypisane do tego tematu1.

1 przypisania produktów do tematów dokonuje redakcja, w skład której wchodzą farmaceuci. Producenci nie mają wpływu na skład lub kolejność listy. Jeśli widzisz, że na liście brakuje produktu, skontaktuj się z nami.