Fakty i mity o zatrzymaniu wody w organizmie

udostępnij:

Obrzęk kończyn, uczucie nabrzmienia, wzrost masy ciała – czy te objawy są Ci znane? Jeśli tak, to możliwe, że zmagałeś się ze zjawiskiem zatrzymywania wody w organizmie. Hormony, suplementy, alkohol, sport, pogoda, dieta - w internecie aż roi się od informacji o przyczynach tego problemu i metodach jego zwalczania, warto jednak rozsądnie podejść do tematu i na początku oddzielić fakty od mitów!

Zatrzymywanie wody w organizmie jest wynikiem jej częstego spożywania

MIT Wręcz przeciwnie – zatrzymywanie wody w naszym ciele jest wynikiem jej niedostatecznej podaży. W sytuacji, gdy nie dostarczamy organizmowi przynajmniej 2-2,5l płynów dziennie, zaczyna on magazynować i odkładać w tkankach tę ilość wody, którą do tej pory udało mu się zachować. Efektem tego jest opuchnięcie dłoni i nóg, uczucie obrzmienia czy wzrost masy ciała. Walka z zatrzymywaniem wody w organizmie powinna zaczynać się przede wszystkim od zadbania o odpowiednią podaż płynów – mowa tutaj o wodzie mineralnej, najlepiej niegazowanej. Jeśli ciężko Ci się zmotywować do picia samej wody – dodaj do niej ulubione owoce – cytrynę, pomarańczę lub kawałki truskawek. Unikaj za to picia słodzonych napojów czy dużej ilości dosładzanych herbat.

Zatrzymywanie wody w organizmie jest uwarunkowane hormonalnie

FAKT Można to zaobserwować zwłaszcza u kobiet w ciąży i tuż przed miesiączką – poprzez nagromadzenie wody w organizmie pacjentki czują się opuchnięte, uskarżają się na ciężkość nóg i mają wrażenie rozpierania w jamie brzusznej. Pojawia się również obrzęk piersi, które stają się tkliwe i bolesne. Hormonami w największym stopniu odpowiedzialnymi za zatrzymywanie wody w organizmie są estrogeny.

Mała aktywność fizyczna sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie

FAKT Siedzący tryb życia sprzyja magazynowaniu wody w organizmie. Aktywność fizyczna pobudza krążenie w naszym ciele, a to z kolei pozwala na odprowadzanie nadmiaru wody z tkanek. Nie musisz od razu spędzać kilku godzin na siłowni. Wystarczy 30-minutowy spacer w ciągu dnia, by skutecznie walczyć z odkładaniem wody w organizmie. Inną kwestią jest pocenie się podczas wysiłku fizycznego - organizm pozbywa się wówczas jonów sodu, które znajdują się pod skórą i które w dużej mierze odpowiedzialne są za magazynowanie wody. Z tego też powodu osoby, które regularnie trenują, są o wiele mniej narażone na zatrzymywanie wody w organizmie.

Zatrzymywanie wody w organizmie nie ma związku z chorobami współistniejącymi

MIT U osób zmagających się z chorobami nerek, serca, wątroby czy tarczycy obrzęki wynikają z niewłaściwej pracy wspomnianych narządów i pomimo odpowiedniej podaży płynów czy pilnowania prawidłowej diety gromadzenie wody w organizmie nadal może występować. Wówczas zalecana jest konsultacja z lekarzem i dobranie odpowiedniej metody leczenia, zwłaszcza jeśli pacjent nie jest świadomy występowania choroby.

Duże ilości alkoholu sprzyjają zatrzymywaniu wody w organizmie

FAKT Znaczna ilość spożytego alkoholu, może powodować zatrzymywanie wody w organizmie. Jest to związane z faktem, że alkohol powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co ułatwia przenikanie wody do tkanek, a organizm zaczyna "magazynować" wodę. Ponadto długotrwałe spożywanie alkoholu prowadzi do uszkodzeń wątroby, która odpowiada za produkcję białka albuminy. Te z kolei są odpowiedzialne za utrzymywanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego, a ich niedobór prowadzi do powstawania obrzęków.

Z problemem zatrzymywania wody w organizmie można walczyć za pomocą ziół i suplementów diety

FAKT Istnieją na rynku preparaty bazujące głównie na składnikach ziołowych, które poprzez wzmożenie diurezy mogą przyczyniać się do zmniejszenia problemu zatrzymywania wody w organizmie. Oto niektóre z nich:

  • Hydrominum – dzięki zawartości wyciągów z pokrzywy, korzenia mniszka lekarskiego, nasion winogron, nawłoci, owocu opuncji oraz zielonej herbaty wpływa pozytywnie na procesy związane z usuwaniem nadmiaru wody z ustroju. Jego przyjmowanie usprawnia detoksykację organizmu i pomaga w zachowaniu prawidłowej masy ciała. Występuje również w wersji +detox oraz skin.
  • Fitomagra Drena Plus – herbatka przeznaczona do stosowania przy tendencji do zatrzymywania zbyt wielu płynów, przede wszystkim w obszarze brzucha, ud i pośladków. Specjalnie dobrane naturalne składniki roślinnej kompozycji (ortosyfon, mniszek lekarski, nawłoć pospolita, lukrecja, koper włoski, mięta) wzajemnie uzupełniają swoje działanie i pomagają w utrzymaniu naturalnej równowagi elektrolitowej w organizmie oraz wykazują działanie ułatwiające prawidłowe procesy oczyszczania organizmu z toksyn.
  • Fitomagra Lynfase – koncentrat w płynie zawierający ekstrakty z gryki zwyczajnej i ruszczyka kolczystego, oraz (podobnie jak Fitomagra) wyciągi z mniszka lekarskiego, nawłoci pospoliej oraz ortosyfonu. Fitomagra to naturalny drenujący produkt metaboliczny wspierający prawidłowe funkcjonowanie układu limfatycznego i żylnego.
  • Be Slim Aquaminum – składający się z wyciągów z pokrzywy, korzenia mniszka lekarskiego, nasion winogron, nawłoci, owocu opuncji, zielonej herbaty oraz morszczynu pęcherzykowatego – ułatwia wydalanie wody z organizmu, zwiększa uczucie sytości po posiłku i ułatwia kontrolę apetytu.

Pamiętaj jednak, że suplementy stanowią tylko jedną z opcji rozwiązania problemu i nie sprawdzą się w każdym przypadku. Jeśli problem wynika z chorób towarzyszących, problemów hormonalnych i nie znika pomimo prawidłowej diety i aktywności fizycznej - skonsultuj się ze specjalistą!

Spożywanie nadmiernej ilości soli ma wpływ na zatrzymywanie wody w organizmie

FAKT Zgodnie z rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i towarzystw naukowych powinniśmy spożywać nie więcej niż 5-6 g soli na dobę, czyli tak naprawdę jedną, płaską łyżeczkę od herbaty. Nadmiar soli w organizmie wiąże wodę w przestrzeniach międzykomórkowych i prowadzi do tworzenia opuchlizny. Podobna zależność tyczy się potasu – jego prawidłowa ilość w organizmie równoważy wpływ sodu na organizm i nie dopuszcza do magazynowania wody. Z tego też powodu zalecane jest zmodyfikowanie diety - ogranicz spożywanie produktów zawierających dużo soli. Słone paluszki, orzeszki, chipsy i jedzenie typu fast food zastąp przekąskami w postaci owoców oraz warzyw, które zawierają dużo wody, składników odżywczych i błonnika.

Stosowane leki mają wpływ na zjawisko zatrzymywania wody w organizmie

FAKT U pacjentów stosujących przewlekle leki z grupy: kortykosteroidów, NLPZ (niesteroidowych leków przeciwzapalnych), antykoncepcji hormonalnej lub blokerów kanału wapniowego (np. diltiazem, werapamil, amlodypina, nifedypina) zjawisko zatrzymywania wody w organizmie może być częstsze i bardziej nasilone.

Podczas upałów zwiększa się ryzyko zatrzymywania wody w organizmie

FAKT Ma to miejsce na skutek rozszerzania naczyń krwionośnych podczas występowania wysokich temperatur, co z kolei ułatwia przenikanie wody do tkanek i jej magazynowanie pod skórą. Latem, w trakcie upałów ilość przyjmowanych płynów powinna sięgać nawet 3-3,5l.

Restrykcyjna dieta może być przyczyną zatrzymywania wody

FAKT Zwłaszcza dieta uboga w białko przyczynia się do nadmiernego magazynowania wody w organizmie. Białko wiąże wodę, zatem jeśli dostarczamy go zbyt mało, nadmiar płynów przesącza się przez ściany naczyń krwionośnych i odkłada się pod skórą.

redaktor: Agnieszka Soroko, mgr farm.

ostatnia zmiana: 04.05.2022 10:52:17

Dokładamy wszelkich starań, aby nasz artykuł jak najlepiej oddawał dostępne informacje, ale nie można go traktować jako konsultacji farmaceutycznej. Przed zażyciem leku należy przeczytać ulotkę, a w przypadku pytań skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Wszystkie podane w artykule nazwy produktów są przykładowe i nie stanowią żadnej formy reklamy. Wszystkie prawa autorskie do artykułu są zastrzeżone przez GdziePoLek sp. z o.o.

sortowanie:
domyślnie
filtrowanie:
wszystkie

* pole wymagane

Możesz przeciągnąć tu plik zdjęcia.

* pole wymagane

Twój adres IP i wybrana lokalizacja zostaną zapisane. 

Ciasteczka

Nasza aplikacja korzysta z plików cookies ("ciasteczka") dla celów technicznych (np. logowanie) i dla statystyk oraz analizy UX (Google Analytics, Hotjar). Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w regulaminie. Preferencje co do obsługi cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.