Karolina (anonim, 91.231.122.)
około roku temu, Warszawa

Czy jeśli mój poziom wapnia jest na dolnej granicy normy, to powinnam wzbogacić dietę w wapń i przyjmować suplementy diety z tym pierwiastkiem lub witaminą D?

Dzień dobry .Ztobiłam dobie badania stężenia wapnia we krwi , mój wynik to 4.25 mEq/l norma min 4.25 . Czy w związku z tym powinnam wzbogacić dietę w wapń i przyjmować np calperos 1000 lub vigantoletten 1000 j.m ? Jeżeli tak to który lek Pani poleca i przez ile dni .

Powiadamiaj o każdej nowej odpowiedzi

@

Nie będą wysyłane inne maile. Polityka Prywatności.

Wynik Pani badania mieści się w normie, mimo iż jest to dolna granica. W mojej ocenie nie ma potrzeby suplementacji diety w preparaty wapnia.

Podstawowym źródłem wapnia dla człowieka jest żywność. Nie ma przeciwwskazań, aby spożywała Pani produkty zawierające wapń w ilości, która zaspokaja jego dziennie zapotrzebowanie.
Przyjmuje się, że maksymalną dobrze tolerowaną przez osoby zdrowe ilością wapnia jest 2,5 g na dobę.

Najlepiej przyswajalny wapń znajduje się w mleku i przetworach mlecznych, z uwagi na to, że produkty te zawierają laktozę, zwiększającą wchłanianie wapnia oraz charakteryzują się odpowiednim stosunkiem wapnia do fosforu (1:1).

Osoby, które nie tolerują laktozy zamiast mleka mogą spożywać przetwory mleczne, w których część laktozy zastała rozłożona, np. napoje fermentowane (kefir, jogurt) i sery żółte. Proszę jednak pamiętać, że spożycie serów żółtych nie powinno być zbyt duże, ponieważ zawierają one dużo tłuszczu i cholesterolu.

Dobrym źródłem wapnia są także puszki rybne, ryby wędzone z ośćmi oraz produkty roślinne, np. nasiona fasoli, natka pietruszki, szpinak, orzechy.

Do prawidłowego wchłaniania i wykorzystania wapnia przez organizm niezbędna jest odpowiednia ilość witaminy D. Jeśli obawia się Pani o poziom wapnia w organizmie, warto zbadać także poziom witaminy D.

Osoba dorosła w okresie od września do kwietnia powinna przyjmować około 2000 jednostek witaminy D na dobę. Więcej informacji o tym, jaki preparat z witaminą D wybrać, udzieliłam w poniższej odpowiedzi:
https://www.gdziepolek.pl/opinie-i-pytania/6892/vigantol-kiedy-bedzie-ponownie-dostepny-vigantol-i-czy-posiada-on-zamienniki

Najważniejsze, aby wybrany produkt miał postać leku, nie suplementu diety.

Załączam materiały, które mogą okazać się przydatne:
- https://www.gdziepolek.pl/artykuly/witamina-d-czyli-nie-unikaj-slonca
- https://www.gdziepolek.pl/artykuly/witamina-d3
- https://www.gdziepolek.pl/artykuly/czy-trzeba-suplementowac-witaminy-i-mineraly
- https://www.gdziepolek.pl/substancje/wapn
- https://www.gdziepolek.pl/artykuly/co-powinni-suplementowac-wegetarianie-i-weganie