Pod koniec roku, tuż przed epidemią COVID-19, zamknęliśmy drugą rundę finansowania w wysokości ponad 3 mln zł. Zainteresowanie było nawet większe. Środki inwestowane są, jak zwykle, w rozwój zespołu farmaceutów oraz nowe technologie.
GdziePoLek najpierw finansowany był przez dwa lata z naszych własnych środków, a następnie w 2017 roku zamknął pierwszą rundę finansowania zewnętrznego (ponad 2 mln zł).
W tamtym okresie pozyskanie finansowania było trudne. GdziePoLek nie generował jeszcze przychodów, a fundusze VC nie miały środków na inwestycje, bo zakończył się rządowy program KFK. Dlatego, niejako z konieczności, inwestorami były osoby prywatne. Z 5 pierwszych inwestorów, prawie wszyscy mieszkali poza Polską i nie mieli nic wspólnego z branżą. Była to więc typowa runda “friends and family”.
Okazało się jednak, że ten rodzaj inwestorów dobrze odpowiada specyfice naszej działalności, stąd w kolejnej rundzie preferowaliśmy inwestorów prywatnych, mimo, że rozmawialiśmy też z funduszami VC.
Nowi udziałowcy to dwie osoby prywatne, które łącznie objęły one około 7.6% firmy w zamian za 3,2 mln zł, czyli przy wycenie post-money na poziomie niecałych 40 mln zł.
Wycena po pierwszej rundzie wynosiła 17 mln zł, więc pierwsi inwestorzy mogą jak na razie być zadowoleni ze wzrostu wartości inwestycji.
Specyfika inwestowania w startupy
Na potrzeby osób nie mających kontaktu z inwestowaniem w startupy trzeba podkreślić, że ryzyko na wczesnym etapie jest bardzo duże. Na obecnym etapie GdziePoLek, gdy firma operuje już w pobliżu progu rentowności, ryzyko jest mniejsze, ale i tak wiele się może zdarzyć.
Umowy inwestycyjne zawierają zabezpieczenia finansowe dla inwestorów w przypadku, gdy coś pójdzie nie tak. Na przykład w przypadku sprzedaży lub likwidacji przy niskiej cenie, najpierw to oni odzyskują swój kapitał (liquidation preference).
Z drugiej strony, w naszym przypadku, zespół ma całkowitą kontrolę operacyjną, a inwestorzy nie mają wpływu na codzienną działalność. Łącznie w rękach założycieli pozostaje po dwóch rundach około 80% udziałów.
Obecne wyniki
W momencie podpisywania rundy GdziePoLek rejestrował około 700 000 wizyt miesięcznie. W czasie epidemii, czyli po kilku miesiącach, strona notowała już jednak do 2 000 000 odwiedzin, a liczba aptek podwoiła się w porównaniu do poprzedniego roku.
Największym wyzwaniem jest w dalszym ciągu rozwój GdziePoLek za granicą, ale także w tym obszarze pracujemy nad kilkoma obiecującymi wątkami.
Premia dla farmaceutów
Mimo, że jesteśmy firmą technologiczną, za jeden z naszych kluczowych atutów uważamy zespół farmaceutów.
Odpowiadają codziennie na pytania pacjentów, piszą artykuły i fachowo opisują produkty lecznicze. Dzięki nim możemy co dwa miesiące publikować dogłębny raport brakujących w aptekach leków, który cytują następnie główne gazety w kraju.
W uznaniu znaczenia naszych farmaceutów wypłaciliśmy przed świętami okolicznościowy prezent z okazji sukcesu kolejnej rundy, w wysokości dodatkowych dwóch miesięcznych wynagrodzeń.
Wzmocnienie zespołu
Na początku lutego dołączyła do nas Barbara, która kończyła SGH i pracowała między innymi w Orange i Enel-med. Ostatnio pełniła funkcję Dyrektora Operacyjnego w firmie edukacyjnej.
Barbara Mierzwińska

Źródło: GdziePoLek
Mając dodatkowe wsparcie możemy intensywniej prowadzić rozmowy z nowymi partnerami, w tym z aptekami, które jeszcze z nami nie współpracują.
Nowe produkty
Większość czasu zespołu zajmuje zwykle rozwój nowych produktów.
Ostatnim dużym projektem było udostępnienie pierwszej niezależnej usługi sprawdzania e-recepty. Mimo, że dla pacjenta produkt może wyglądać prosto, dużo czasu zajęło właściwe zabezpieczenie procesu. Jest on tak zaprojektowany, że GdziePoLek nie ma w ogóle dostępu do danych autoryzacyjnych e-recepty, certyfikatów aptek i danych osobowych pacjenta. Na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa GdziePoLek stworzył także unikalną funkcję weryfikacji tożsamości.
Usługa jest także dostępna bezpłatnie dla wszystkich aptek, które chcą umożliwić pacjentom sprawdzenie zawartości e-recepty.
W szczycie epidemii udostępniliśmy również samoobsługową ocenę ryzyka zarażenia COVID-19 we współpracy z Infermedica.
Z coraz większym rozmachem odbywa się też produkcja filmów wideo, głównie dla pacjentów, ale także dla specjalistów.
Kanał GdziePoLek na Youtube

Źródło: GdziePoLek
Mamy też znacznie więcej miejsca w nowym, narożnym biurze na pl. Piłsudskiego. Po epidemii jednak jest ono mniej wykorzystane niż byśmy sobie życzyli.
Chcesz do nas dołączyć?
Mimo długiej drogi, którą przeszedł już GdziePoLek, w naszej branży cały czas coś nas zaskakuje. Niewiele jest obszarów gospodarki, w których tak dużo się dzieje.
Jeśli jesteś farmaceuta lub specjalistą od technologii zainteresowanym nowymi wyzwaniami, zapraszamy do kontaktu z nami.