Witaminy dla kobiet

We współczesnym świecie kobiety obarczone są dużą liczbą obowiązków - praca, dom, rodzina. Bywa, że w szaleństwie dnia codziennego zapominają o sobie samej - nie dosypiają, żyją w ogromnym stresie, żeby ze wszystkim wszędzie zdążyć, o niczym nie zapomnieć. Są wiecznie zmęczone, nie dojadają albo jedzą nieregularnie, a stąd krótka droga do zaburzeń we właściwym funkcjonowaniu kobiecego organizmu, wynikających z niedostatecznej podaży witamin przyjmowanych wraz z pożywieniem.

Objawy niedoboru witamin u kobiet

Przesuszone włosy, szara cera albo łamliwe paznokcie to najważniejsze z kobiecego punktu widzenia objawy niedoboru witamin, będące konsekwencją niehigienicznego stylu życia.

Jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć sobie odpowiedniej porcji witamin wraz z posiłkami, albo z innych powodów cierpimy na niedobór witamin, warto zastanowić się nad ich suplementacją w postaci preparatów dostępnych w aptece. Jeśli:

  • masz problemy z oczami, cierpisz na zaburzenia widzenia w warunkach słabego oświetlenia - to najwyższy czas wyregulować poziom witaminy A ( Vitaminum A Hasco, Capivit A+E forte)

  • cierpisz na depresję, której dodatkowo towarzyszą zapalenie języka, drżenie rąk, biegunka - zaopatrz się w aptece w witaminę PP ( Vitaminum PP),

W aptece dostępne są również preparaty wielowitaminowe skomponowane specjalnie dla kobiet:

  • Gold-Vit dla kobiet, jest to wzmacniający zestaw witamin wzbogacony kwasem hialuronowym i zielona herbatą,

  • Maxivit dla Niej, przeznaczony dla kobiet w okresie zwiększonego wysiłku fizycznego i psychicznego, żyjących w dużym stresie,

  • Vita-Min Plus dla kobiet, wspomaga produkcję żeńskich hormonów, zapobiega niedoborom witamin i minerałów, ułatwia utrzymanie szczupłej sylwetki.

Oprócz sytuacji, w których kobieta cierpi na zdiagnozowane niedobory jakichś witamin lub minerałów, są w jej życiu również etapy, które charakteryzują się wzmożonym zapotrzebowaniem na pewne grupy witamin.

Witaminy i minerały - jak przygotować się do ciąży?

Pierwszym okresem, który wymaga od płci pięknej dodatkowej suplementacji, jest czas przygotowań do zajścia w ciążę. Najważniejszym elementem przygotowań do ciąży jest zażywanie kwasu foliowego. Suplementacja kwasu foliowego w trakcie ciąży redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia rozszczepu kręgosłupa u płodu. Wada cewy nerwowej może się rozwinąć już w trzecim tygodniu ciąży. U kobiet planujących zajść w ciążę zaleca się rozpocząć suplementację kwasu foliowego przynajmniej miesiąc przed planowanym zapłodnieniem i kontynuować do 12. tygodnia ciąży. Jednak ze względu na to, że nie każda ciąża jest zaplanowana, zaleca się, aby wszystkie kobiety w wieku rozrodczym zażywały codziennie stałą dawkę 0,4 mg kwasu foliowego. Kwas foliowy znajdziemy w aptece w następujących preparatach handlowych:

Planując ciążę warto również zadbać o odpowiedni poziom witaminy D, odpowiedzialnej za budowę kośćca i gospodarkę wapniowo-fosforanową.

Witamina D stanowi grupę związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Obejmuje:

  • witaminę D1 - kalcyferol, zawartą w tranie,

  • witaminę D2 - ergokalcyferol, wytwarzaną w roślinach,

  • witaminę D3 - cholekalcyferol, która jest dostarczana wraz z pożywieniem i powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych.

Szczególnie istotna jest witamina D3. Z tego względu zaleca się, aby w okresie wiosenno-letnim odkrytą skórę nóg i ramion eksponować na słońcu przez 15 minut dziennie. Suplementacja jest wskazana przede wszystkim w okresie od września od marca, ze względu na niewystarczające nasłonecznienie w naszej szerokości geograficznej. Dotyczy to również kobiet w ciąży, które w okresie jesienno-zimowym powinny przyjmować dziennie 800-1000 j.m. Jeśli kobieta unika słońca, powinna przyjmować stałą dawkę przez cały okres ciąży.

Witaminę D znajdziemy w takich preparatach jak:

Witaminy i minerały dla kobiet w ciąży

Bardzo wymagającym okresem w życiu kobiety jest ciąża. Z jednej strony przyszła mama musi zapewnić sobie właściwą podaż witamin, aby uniknąć problemów zdrowotnych w ciąży i zagwarantować sobie szybki powrót do formy po urodzeniu dziecka. Z drugiej strony musi mieć ich taki zapas, aby wystarczyło dla maluszka w brzuchu.

Najważniejszym elementem pierwszych tygodni ciąży jest suplementacja kwasu foliowego. Przyjmowanie go w postaci tabletek zapewnia odpowiedni poziom tej witaminy i tym samym zmniejsza ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej.

Ze względu na zwiększenie ilości krążącego osocza w organizmie ciężarnej kobiety, wzrasta ryzyko anemii (niedokrwistości), spowodowane rozrzedzeniem krwi. Konsekwencje anemii ponoszą i matka i dziecko. Aby z jednej strony nie dopuścić do kłopotów ze swoją koncentracją, a z drugiej nie urodzić słabszego dziecka, warto kontrolować poziom żelaza za pomocą badań morfologicznych. Jeśli ilość hemoglobiny spadnie poniżej 11 g/dl, to należy rozpocząć suplementację żelaza. W aptece mamy do wyboru: Biofer, Szelazo, Actiferol.

Ważnym pierwiastkiem zarówno dla przyszłej mamy i jej potomstwa jest również jod. Przyszła mama musi go suplementować ( Kelp, Jodid), aby utrzymać właściwą równowagę hormonalną tarczycy. A o jej zachwianie nie jest trudno, bo ciąża to jedna wielka burza hormonów. Poza tym jod jest również potrzebny rozwijającemu się płodowi, który już od 11. tygodnia “podbiera” jod mamie na swój użytek.

Okres ciąży jest bardzo wyczerpujący dla przyszłej mamy. Nudności, wymioty, nadmiar apetytu lub jego braku utrudniają utrzymanie właściwego poziomu witamin i minerałów. Z tego powodu warto suplementować specjalnie skomponowane zestawy witamin dla kobiet w ciąży. Ze względu na ich dobre wchłanianie przyszłe mamy mogą być spokojne, że dostarczają sobie i maleństwu dawkę odpowiednią dla właściwego przebiegu ciąży.

Do najlepszych kompozycji witaminowych dla przyszłych mam należą:

Witaminy i minerały dla mamy karmiącej piersią

W czasie karmienia piersią podstawowym źródłem składników odżywczych dla dziecka jest zdrowa i dobrze zbilansowana dieta mamy karmiącej. Dodatkowo należy przyjmować tylko te składniki, o które trudno we współczesnej diecie. Należy do nich przede wszystkim kwas DHA, który wchodzi w skład takich preparatów jak:

Kobiety karmiące piersią powinny go przyjmować w dawce 250-500 mg dziennie. Dodatkowe przyjmowanie kwasu DHA wspomaga prawidłowy rozwój mózgu i wzroku dziecka. Poza tym przyjmowanie kwasu DHA w trakcie karmienia piersią wpływa korzystnie na odporność i zdrowie dziecka w późniejszym wieku.

Witaminy i minerały podczas menopauzy

Kolejnym szczególnym etapem w życiu kobiety jest menopauza, zwana również przekwitaniem. Uderzenia gorąca, obfite pocenie się, problemy ze snem, bóle mięśni i stawów to nieprzyjemne objawy wynikające z zanikania zdolności reprodukcyjnych kobiety. W tym okresie kobiety są o wiele bardziej narażone na dolegliwości ze strony układu krwionośnego i kostnego. Aby dolegliwości związane z przekwitaniem nie były zbyt bardzo uciążliwe warto rozpocząć suplementację witaminy B6 i B12 ( Vitaminum B6, Witamina B12), które wpływają korzystnie na gospodarkę hormonalną oraz kwas foliowy, który zmniejsza uczucie zmęczenia. W prawidłowym funkcjonowaniu układy nerwowego pomoże magnez ( Chela-Mag B6, MGB6, Magnezin, Magnefar), a w przypadku kłopotów z zaśnięciem dobrze jest stosować preparaty ziołowe na bazie melisy i dziurawca, które wykazują działanie uspokajające.

Odpowiedni zestaw witamin dla kobiet w trakcie menopauzy można znaleźć w następujących preparatach:

Półki w aptekach uginają się od ciężaru witamin i minerałów. Dostęp do nich jest nieograniczony. Nie zwalnia to pacjentów od zachowania umiaru w ich przyjmowaniu. Pamiętajmy, że nasze zdrowie zależy przede wszystkim od tego, co i jak jemy. Rozpoczęcie suplementacji jakichkolwiek witamin bądź minerałów skonsultuj z lekarzem lub farmaceutą. Oni podpowiedzą Tobie:

  • jaka postać (tabletka zwykła czy musująca) jest dla Ciebie najlepsza,

  • jak przyjmować, aby zapewnić najlepsze wchłanianie i uniknąć działań niepożądanych lub interakcji,

  • jak dawkować.

Niech Twoja decyzja o rozpoczęciu suplementacji witamin i minerałów nie będzie spowodowana obejrzeniem przekonującej reklamy. Zdrowie należy do Ciebie, dbaj o siebie.

Oczywiście każdy z nas miewa okresy przemęczenia, spadku odporności albo jest w szczególnym okresie swojego życia, który wymaga dodatkowej suplementacji witamin.

Ale pamiętaj najpierw sport, zdrowa dieta, uśmiech… dopiero potem tabletki z apteki.


redaktor: Dina Dąbrowska
ostatnia zmiana: 2017-08-16 13:39:33

Dokładamy wszelkich starań, aby nasz artykuł jak najlepiej oddawał dostępne informacje, ale nie możesz go traktować jako konsultację farmaceutyczną. Przed zażyciem leku przeczytaj ulotkę, a w przypadku pytań skonsultuj się ze swoim lekarzem lub farmaceutą. Wszystkie prawa autorskie do artykułu są zastrzeżone przez GdziePoLek sp. z o.o.

Produkty

Poniżej produkty przypisane do tego tematu1.

1 przypisania produktów do tematów dokonuje redakcja, w skład której wchodzą farmaceuci. Producenci nie mają wpływu na skład lub kolejność listy. Jeśli widzisz, że na liście brakuje produktu, skontaktuj się z nami.