Najlepsze metody na chrapanie

Gdy po raz kolejny budzisz się rano zmęczony i niewyspany, a rodzina już od dawna powtarza Ci, że Twoje chrapanie jest nieznośne, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy i jak możesz mu zapobiec.

Dlaczego chrapiemy?

Podniebienie miękkie podczas snu zaczyna dotykać nasady języka, więc pozostaje jedynie wąski otwór, przez który przelatuje powietrze, przez co zmniejsza się jego ilość dostarczana do organizmu. Aby uniknąć niedotlenienia, nasz ośrodek oddechowy natychmiast reaguje na zagrożenie, wysyłając sygnał do mięśni odpowiedzialnych za oddychanie. Mobilizuje je do wytężonej pracy i głębszego wdechu, który porusza opadnięte podniebienie miękkie i powoduje, że wydajemy odgłos chrapania.

Kto chrapie?

Wśród osób w wieku 30 lat chrapanie dotyczy 20% mężczyzn i 5% kobiet. Wraz z wiekiem, z problemem boryka się coraz większa część społeczeństwa - do 60% mężczyzn i 40% kobiet w wieku 60 lat.

Powody chrapania

  • rozluźnienie mięśni w obrębie twarzy;
  • otyłość;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • niedrożność nosa powstająca przy przeroście małżowin nosowych, a także skrzywionej przegrodzie nosowej lub polipach w nosie;
  • wydłużony języczek (wiszący z tyłu podniebienia);
  • nieprawidłowo zbudowane podniebienie miękkie;
  • przerost nasady języka lub przerost migdałków (szczególnie u dzieci).

Czy chrapanie jest niebezpieczne?

Może się zdarzyć, że podczas chrapania przepływ powietrza w drogach oddechowych zostanie całkowicie zamknięty. Dochodzi do zatrzymania oddychania, czyli tzw. bezdechu, który powoduje niedotlenienie organizmu. Takie zaburzenie niesie za sobą zwiększenie ryzyka wystąpienia zawału serca, zaburzeń rytmu serca, a także innych chorób kardiologicznych. Warto również pamiętać, że bezdech nocny często wybudza ze snu, co skutkuje nadmiernym zmęczeniem w ciągu dnia, utrudniającym funkcjonowanie i negatywnie oddziałującym na psychikę.

Domowe sposoby na chrapanie

Wśród wielu metod zapobiegania chrapaniu można wyróżnić te domowe, które polegają na zmianie stylu życia i warunków snu. Są to przede wszystkim: zmniejszenie masy ciała u osób z nadwagą lub otyłych, rezygnacja z alkoholu i papierosów, które zwiększają częstotliwość chrapania, a także stosowanie odpowiedniej, płaskiej poduszki.

Preparaty bez recepty na chrapanie

Pomocne mogą się okazać także preparaty dostępne bez recepty w aptece, np. Nie Chrap!!!, Datong Spray Do Nosa Przeciw Chrapaniu lub Desnoran (spray), Snoreeze Ulga W Chrapaniu (plastry), a także Datong Krople Przeciw Chrapaniu (krople), które wykazują działanie wspomagające i nawilżające tkanki miękkie gardła.

Kiedy iść do lekarza z chrapaniem?

Jeśli Ty lub bliska Ci osoba uporczywie chrapie od kilku miesięcy lub lat, warto wykonać badania, które wykluczą występowanie m.in. niebezpiecznego bezdechu sennego. W tym celu należy udać się do lekarza rodzinnego i poprosić o skierowanie do poradni leczenia zaburzeń snu, w której zostaną wykonane odpowiednie badania.

Badanie polisomnograficzne

Polega ono na całonocnym zapisie przebiegu snu osoby badanej. W trakcie takiego badania prowadzony jest zapis czynności elektrycznej mózgu, zapis ruchu gałek ocznych oraz częstotliwości pracy mięśni podczas snu. Dodatkowym elementem badania jest kontrola czynności oddychania - przepływu powietrza, ruchów klatki piersiowej, a także zmieniającej się zwartości tlenu we krwi. Aby przeprowadzić polisomnografię należy spędzić noc w ośrodku badania zaburzeń snu. Przygotowanie pacjenta do badania polega na podłączeniu go do odpowiedniej aparatury i przyklejeniu czujników do ciała.

Badanie poligraficzne

Jest to badanie nieco mniej dokładne od wspomnianej polisomnografii, jednak często wykrywa lub potwierdza występowanie bezdechu nocnego. W przeciwieństwie do polisomnografii, w przypadku poligrafii nie musimy udawać się do specjalnej kliniki na noc. Wystarczy w odpowiedni sposób podłączyć urządzenie przed snem, w domu. Dodatkowo, poligrafia rejestruje, w jaki sposób zmienia się jakość oddychania w zależności od pozycji ciała. Urządzenie wykorzystane do badania dostarcza również informacji o tętnie i dotlenieniu organizmu.

Aparaty i zabiegi na chrapanie

Jeśli inne metody nie pomagają, lekarz może zdecydować się na wdrożenie leczenia za pomocą specjalnej maski tlenowej, którą zakłada się przed pójściem spać (np. CPAP), jak również aparatu, który umieszczony w jamie ustnej powoduje wysunięcie żuchwy i ułatwienie oddychania.

W skrajnych przypadkach lekarz może zalecić wykonanie zabiegu chirurgicznego, np. korekcji krzywej przegrody nosowej, zabiegu usztywniającego podniebienie miękkie (tzw. snoreplastyka) lub zabiegu laserowego.

W razie jakichkolwiek wątpliwości, zawsze możesz zadać pytanie farmaceutom GdziePoLek.

Polub nasz profil na Facebooku:


redaktor: Agnieszka Soroko, mgr farm.
ostatnia zmiana: 10.09.2018 17:57:57

Dokładamy wszelkich starań, aby nasz artykuł jak najlepiej oddawał dostępne informacje, ale nie można go traktować jako konsultacji farmaceutycznej. Przed zażyciem leku należy przeczytać ulotkę, a w przypadku pytań skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Wszystkie podane w artykule nazwy produktów są przykładowe i nie stanowią żadnej formy reklamy. Wszystkie prawa autorskie do artykułu są zastrzeżone przez GdziePoLek sp. z o.o.

Najnowsze pytania

Na Twoje pytania w temacie najlepsze metody na chrapanie odpowiadają nasi farmaceuci, lekarze i inni eksperci.

+ dodaj pytanie


Produkty

Poniżej produkty przypisane do tego tematu1.

1 przypisania produktów do tematów dokonuje redakcja, w skład której wchodzą farmaceuci. Producenci nie mają wpływu na skład lub kolejność listy. Jeśli widzisz, że na liście brakuje produktu, skontaktuj się z nami.