10 zdań, których lepiej nie mówić w aptece

Wchodząc do apteki masz prawdopodobnie sprecyzowane oczekiwania - chciałbyś być obsłużony miło, szybko i kompetentnie. A czy zastanawiałeś się kiedyś, jak proces obsługi pacjenta wygląda z punktu widzenia personelu fachowego apteki? Dowiedz się, dlaczego lepiej nie wypowiadać niektórych zdań w aptece.

1) Co to za apteka, w której nie ma leków?

Każda apteka stara się mieć możliwie szeroki asortyment leków. Informacje o tym, jakich produktów potrzebują pacjenci są dla farmaceutów bardzo ważne. Braki - to strata wizerunkowa i finansowa, a tłumaczenie, że akurat czegoś nam zabrakło jest dużym stresem. Zapytaj, jaki jest powód, że leku brakuje – z pewnością istnieje racjonalne wytłumaczenie, dlaczego dana placówka nie ma preparatu, którego właśnie szukasz.

2) W aptece obok mają taniej.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę, że niektóre produkty lecznicze są refundowane i mają cenę „sztywną” – zapłacisz za nie dokładnie tyle samo w każdej placówce w okresie obowiązywania danej listy refundacyjnej. Ceny pozostałych produktów mogą być różne, ale zależy to od wielu czynników - nie tylko od marży naliczonej przez aptekę.

Masz prawo zrezygnować z zakupu, jeśli cena wydaje Ci się nieatrakcyjna. Pamiętaj jednak, że personel apteki chce zaproponować Ci przede wszystkim wysoką jakość obsługi. Sytuacje, w których pacjenci zdają się zwracać uwagę wyłącznie na cenę, są dla niego bardzo demotywujące.

3) Ale czy ten lek na pewno mi pomoże?

Czasami pacjenci chcieliby uzyskać zapewnienie, że produkt, który kupują będzie na pewno skuteczny i bezpieczny. Niestety nie można dać 100% gwarancji, że nie wystąpi działanie niepożądane i że zostanie osiągnięty cel leczniczy. Zależy to przecież także od trafności postawionej diagnozy. Aptekarze nie stosują też wszystkich preparatów, które wydają.

4) Złotko, kochanie, rybko, królowo złota...

Pracując z chorymi, rozmawiając z nimi - poznajemy ich problemy. Dzięki temu możemy lepiej im pomagać. Personel apteki stara się zbudować z pacjentem relacje oparte na zaufaniu i fachowości. Życzliwe nastawienie obu stron jest warunkiem dobrej współpracy, jednak zbytnie spoufalanie się może tę pozytywną relację zaburzyć. W skrajnych przypadkach może być wręcz nieetyczne i utrudniające nam pracę. Nie czuj się zatem dotknięty, jeśli farmaceuta zasygnalizuje, że wolałby zachować większy dystans.

5) Wszędzie dostaję ten lek bez recepty, tylko nie tu...

Przepisy dotyczące kategorii dostępności leków są dla wszystkich aptek takie same. Produkty dostępne wyłącznie na receptę lekarską nie mogą być wydane pacjentowi bez tego dokumentu. Jedynym wyjątkiem jest recepta farmaceutyczna, która może być wystawiona w wyjątkowych sytuacjach. Nie ma także żadnych regulacji pozwalających formalnie „pożyczyć” pacjentowi lek i czekać na „doniesienie recepty”.

6) Ten lek z reklamy, co go ta aktorka poleca.

Chociaż może Ci się to wydać dziwne – niektórzy farmaceuci nie przywiązują wagi do treści reklam leków czy suplementów. Nie bądź jednak zaniepokojony. Nie czerpią wiedzy z reklam. Uczą się o nowych produktach czytając materiały fachowe. Nawet bez znajomości reklamy są w stanie Ci pomóc i doradzić. Pracę ułatwi jednak, jeśli podasz nazwę lub wskazania do stosowania preparatu, który Cię interesuje.

7) Tylko proszę mi szybko zrealizować te recepty, bo się spieszę na autobus.

Kiedy wykonujesz jakąś precyzyjną czynność lub robisz coś ważnego, na pewno potrzebujesz się skupić i nie lubisz być przy tym pospieszany. Wydawanie leków to ogromna odpowiedzialność. Przygotowując dla Ciebie leki należy to zrobić jak najdokładniej, aby uniknąć pomyłki. Chodzi przecież o Twoje życie i zdrowie. Dlatego jeśli nie możesz poświęcić wystarczającej ilości czasu na realizację swojej recepty – przyjdź do apteki w innym terminie.

8) To niech Pani sama poprawi receptę.

Błędy na recepcie to prawdziwa bolączka pracowników aptek. Każdy wolałby zrealizować receptę od razu, bez problemów, dylematów oraz straty czasu swojego i pacjenta. Pewne niedociągnięcia na recepcie farmaceuta może naprawić, a nawet uzupełnić niektóre dane, ale nie wszystkie. Recepta to dokument – nieuprawnione dopiski lub poprawki to fałszerstwo, również te dokonane przez pacjenta.

Czy te błędy są aż takie ważne? Niestety tak - za źle wypisaną receptę może zostać cofnięta refundacja (apteka będzie musiała zwrócić pieniądze, poniesie stratę). Dlatego farmaceuta przyjmując od Ciebie do realizacji nieprawidłowo wystawioną receptę musiałby sam, kosztem swojego wolnego czasu poprawić ją u lekarza.

9) Niech mi Pani tylko zapisze jak to stosować, bo mam teraz ważny telefon.

Cisza, skupienie, atmosfera uważności - takie zachowanie w aptece będzie nie tylko wyrazem szacunku, ale pozwoli personelowi zwyczajnie dobrze wykonać swoją pracę. Aby mieć pewność, że Twoje leczenie przebiegnie pomyślnie, czasami trzeba zadać Ci kilka dodatkowych pytań lub upewnić się, że dobrze zrozumiałeś zalecenia lekarza. Dla własnego bezpieczeństwa - poświęć chwilę uwagi, aby wysłuchać, co ma Ci do powiedzenia aptekarz. Poza tym rozmawianie przez telefon podczas prowadzenia rozmowy z farmaceutą lub kimkolwiek innym jest po prostu niekulturalne.

10) Dlaczego nie obsługuje Pani okienka, skoro jest Pani w aptece?

Niewątpliwe centrum apteki stanowi ekspedycja - przestrzeń w której obsługiwani są pacjenci. Jednak aby proces wydawania leków przebiegał sprawnie, trzeba wykonać dużo pracy - często pilnej - także na zapleczu. Jakie czynności wykonuje personel, który jest obecny w aptece, ale nie obsługuje okienka? Może być zajęty:

  • analizą sprzedaży, przygotowaniem zamówień - aby kupić w hurtowni wszystkie potrzebne produkty;
  • przyjmowaniem towaru – sprawdzeniem, czy wszystko w dostawie zgadza się z fakturą - jest to konieczne, aby produkty szybko były dostępne do wydania ich pacjentom;
  • retaksacją (czyli sprawdzeniem poprawności) recept – dzięki temu można wychwycić błąd przy realizacji recepty i jak najszybciej go naprawić;
  • kontrolą decyzji o wycofaniu lub wstrzymaniu leku, zarządzeniem preparatami z krótkim terminem ważności - dzięki czemu do pacjentów trafią tylko produkty o właściwej jakości;
  • wykonywaniem leków recepturowych – to dosyć czasochłonna czynność, do której trzeba się odpowiednio przygotować.

Jeśli masz pytania dotyczące pracy aptekarzy i tego, co dzieje się w aptece - zawsze możesz zadać pytanie farmaceutom GdziePoLek.

Polub nasz profil na Facebooku:


redaktor: Agnieszka Soroko, mgr farm.
ostatnia zmiana: 27.04.2018 09:46:25

Dokładamy wszelkich starań, aby nasz artykuł jak najlepiej oddawał dostępne informacje, ale nie można go traktować jako konsultacji farmaceutycznej. Przed zażyciem leku należy przeczytać ulotkę, a w przypadku pytań skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Wszystkie podane w artykule nazwy produktów są przykładowe i nie stanowią żadnej formy reklamy. Wszystkie prawa autorskie do artykułu są zastrzeżone przez GdziePoLek sp. z o. o.

Najnowsze pytania

Na Twoje pytania w temacie 10 zdań, których lepiej nie mówić w aptece odpowiadają nasi farmaceuci, lekarze i inni eksperci.

+ dodaj pytanie


Produkty

Brak produktów przypisanych do tego tematu.